Verwijder obstakels op uw site!

Gepost door Koen Van den Bossche 15-09-2014 0 Commentaren Data Analyse,

1. Obstakels in je unieke waardepropositie

 

Je website kan helemaal perfect in elkaar zitten, maar als je je bezoekers niet genoeg redenen geeft om bij jou te kopen, is je conversie bedroevend laag. Je bezoekers ervaren dan te veel obstakels om bij jou te kopen. Een aantal voorbeelden van dit type obstakel zijn:

  • Jouw levertijden zijn langer dan bij de concurrent
  • De merken die je aanbiedt, vinden je bezoekers niet interessant genoeg.
  • De retourkosten zijn bij de concurrent veel voordeliger.
  • Bezoekers vinden de klantenservice bij de concurrent veel uitgebreider.
  • Je verzendkosten zijn hoger dan de bezoeker wil betalen

 

2. Technische obstakels.

 

Hier bestaat geen misverstand over: een technisch mankement is het ergste obstakel dat je de bezoeker kunt opwerpen. Het is een echte conversiekiller. Waarom? Technische obstakels zorgen ervoor dat je bezoeker letterlijk vastloopt. Bestellen zit er niet meer in en de bezoeker verlaat jouw website.

  • je webshop is niet bereikbaar. De webserver waarop je site gehost wordt, houdt er mee op.
  • Uw bezoeker krijgt een 404 fout. Dit betekent dat uw bezoeker op een pagina stuit, die niet meer bestaat.
  • Bepaalde webbrowsers geven je shop niet goed weer.
  • Je webpagina's laden te traag!
  • Je webshop geeft aan dat bepaalde informatie verloren is gegaan. Bijvoorbeeld de inhoud van uw winkelmandje.

 

3. Functionele obstakels.

 

Om een online aanloop voor je bezoeker mogelijk te maken, biedt je webshop verschillende functionaliteiten aan. Een voorbeeld van een dergelijke functionaliteit is de interne zoekfunctie. Deze kan net zoals Google een auto suggestie voorstellen zodat uw bezoeker begeleid wordt tijdens zijn zoektocht. Hoe beter deze zoekfunctie presteert hoe makkelijker uw bezoeker het product zal vinden waarop hij naar op zoek is.

  • Uw webshop biedt nooit vouchers aan en uw bezoeker hebben de indruk dat ze nooit van een financieel voordeel kunnen geniet.
  • Uw site kan geen producten verzamelen in een wenslijstje om deze eventueel later te kunnen bestellen, hierdoor loopt u bestellingen mis.
  • De bezoeker kan geen productvergelijkingen uitvoeren op jou site.
  • De klant kan geen extra mededeling toevoegen wanneer hij de bestelling afrondt, en kan niet aangeven hoe hij de levering wil. Hij besluit dan maar bij de concurrent te stellen waar dit wel kan.
  • Als je wil bestellen, moet de klant altijd eerst registreren, hij wil enkel maar kopen als hij direct kan afrekenen.
  • Filters werken niet de correcte manier, hierdoor vloeit er omzet weg.

 

4. Usability obstakels.

 

Usability heeft alles te maken met gebruiksvriendelijkheid. De site moet als het ware zichzelf uitleggen en de gebruiker moet intuitief aanvoelen hoe hij of zij de site dient te gebruiken. Als dit niet zo is, heeft de bezoeker geen goede surfervaring en wordt dit dikwijls als storend en soms ook als irritant ervaren. De bezoeker geeft er dan maar de voorkeur aan om hetzelfde product op een andere site te zoeken.

  • als een klant bv wil verder winkelen, wordt hij opnieuw naar de home pagina gestuurd. Het onderwerp waar hij gebleven was, is hij kwijt.
  • Soms wil een klant een andere kleur van het product zien, maar het basisproduct is steeds in een andere kleur te zien.
  • Als je op een bepaalde plaats beneden in een pagina bent aangekomen, en je doet een actie dan wordt de pagina opnieuw geladen en moet je weer na beneden scrollen waar je oorspronkelijk gebleven was.

5. Obstakels op gebied van emotie en intuïtie.

 

Dit zijn veruit de moeilijkste obstakels om op te ruimen. Een bezoeker komt aan op je home pagina en beslist meestal louter op gevoel of hij hier verder surft of niet. Je bent je er misschien niet van bewust maar bezoekers op jouw webshop stellen zich voortdurend vragen, er is twijfel en onzekerheid.

  • Het design spreekt de klant niet aan, is deze website wel te vertrouwen?
  • Heb ik genoeg garanties?
  • Is het product snel leverbaar?
  • Ga ik niet per ongeluk bestellen?
  • Het uitchecken duurt veel te lang
  • Is het product wel geschikt voor mij?