Verhoog uw conversie

Gepost door Koen Van den Bossche 15-09-2014 0 Commentaren Online Strategie,

In deze post leggen we u uit hoe uw de omzet van uw webshop kunt verhogen door het toepassen van de zogenoemde verborgen verleiders.

 

90% van de beslissingen nemen uw bezoekers op uw site onbewust.
Negen technieken om het ombewust brein van uw bezoekers te beïnvloeden.

 

1. Sociale bevestiging.

 

Laat zien waar anderen voor kozen, dit creeert een gevoel van veiligheid. Laat zien hoeveel klanten al bij je gekocht hebben. Dan zal het wel een goede keuze zijn om op deze website te kopen. Visualiseer dat er veel mensen op je webshop bezig zijn. Mensen laten zich leiden door wat anderen doen.

  • Laatste bestelling 3 minuten geleden
  • Aantal bezoekers de afgelopen 24 uur.
  • Laatste klanten beoordeling 5 uur geleden.

 

2. Von Restorff effect.

 

Het Von Restorff effect is vernoemd naar de Duitse psychiater Hedwig von Restorff (1906-1962). het wordt ook wel het isolatie effect genoemd. Dit voorspelt dat als een item opvalt “omgekeerde fiets” er meer kans is om onthouden te worden in vergelijking met de andere items. Dit is een voordeel ten gunste van het onthouden van het ongebruikelijke.

 

 

3. Autoriteit.

 

Als een expert het zegt, zal het wel waar zijn. Mensen zijn gevoelig  voor wat een autoriteit of een expert hierover zegt. Ze laten er zich onbewust door beinvloeden. Autoriteiten kunnen mensen zijn, maar ook organisaties zoals bv de hartstichting. Je kunt ook keurmerken als autoriteit inzetten. Ook expertise die door uw eigen mensen is opgebouwd kan ingezet worden.

 

4. Onzekerheid reduceren.

 

Bezoekers dit een aankoopbeslissing nemen, zijn van nature twijfelaars. Sommigen zijn grote twijfelaars andere twijfelen iets minder, maar twijfelen doen ze allemaal. Daarom hebben je bezoekers constant help nodig, en dit op iedere belangrijke plaats op je webshop.
Webshops met een hoge conversie, nemen continue twijfel en onzekerheid weg. De uitspraak van de Amerikaanse Conversie specialist Fling McGlaughlin spreek boekdelen:

Conversion happens in the mind, not on your website

 

5. Gaze cueing.

 

Wanneer we geconfronteerd worden met gezichten, zal ons breid de ogen en hun zeer expressieve omliggende regio intens analyseren. Ogen drukken complexe mentale toestanden uit zoals emoties, intenties, overtuigingen en verlangens. Onderzoek wijst uit dat oogcontact verantwoordelijk is voor ongeveer 55% van de informatie in een face-to-face gesprek!

We richten onze oriëntatie automatisch op hetzelfde object waar anderen naar kijken

6. Onderbewuste geruststelling.

 

Als uw bezoeker een actie op uw site uitvoert, geef aan dat de operatie zeer goed geslaagd is. Dat hij maw het heel goed doet. Gebruik geruststellend groen, zoals bestelknoppen, confirmatieteksten in het groen enzoverder.

 

7.Schaarste.

 

Creeeer bewust schaarste en uw bezoekers zullen meer aangezet te worden om de aankoopbeslissing niet uit te stellen.
Benadruk de beperkte houdbaarheid

  • U heeft nu 25 euro bespaard. Bestel nu want deze korting loopt binnen  2 uur af.
  • Bestel nu OP=OP.
  • Dit product is nog 4 dagen verkrijgbaar

Benadruk ook verlies. 

  • Zeg niet:  '20% korting  op dit product. Bestel direct!'
  • Maar: 'Loop deze 20% korting op dit product niet mis! Bestel nu'

 

8. Visual cueing.

 

Zorg voortdurend voor visuele hints op uw site, zodat uw gebruiker steeds in de gewenste richting wordt voortgestuwd.

9. Verminder de pijn van het betalen.

 

Vermijd als het kan het munt teken, dit doet te veel aan uitgeven denken. Laat Afterpay toe, eerst het product op sturen en pas na ontvangst betalen. Maak de voordelen visueel. Laat goed zien hoeveel je bespaart of welke extra voordelen je doet bij aankoop van uw product.

Zeven aandachtspunten om je site te verbeteren!